kelly-sikkema-530092-unsplash

איך מתגברים על פרידה רומנטית

איך מתגברים על פרידה רומנטית  וממשיכים הלאה?

דרכי התמודדות בריאה

כשמערכת יחסים מסתיימת ההתמודדות הרגשית היא אחד התהליכים הכואבים שיש בחיים. האבדן של הקשר הזוגי יכול להרגיש כאילו מישהו באמת תקע לנו סכין בלב שמדמם. לא פעם פרידה מביאה למחשבות אובדניות ולמחשבות על פגיעה עצמית. המצוקה לאחר פרידה היא אחת הסיבות השכיחות לפניה לפסיכותרפיה (טיפול נפשי/פסיכולוגי).

המטרה של המאמר היא לעזור לך בהתמודדות עם הפרידה, אך חשוב לזכור שהכאב של האובדן הוא נורמלי וטבעי ורק הזמן יכול לרפא את הכאב. יחד עם זאת עדיין יש דרכי התמודדות שיכולים לעזור בתהליך האבל ולמנוע תקיעות שלא תאפשר להתחיל קשר זוגי בעתיד.

 

אל תנסו להדוף או להדחיק את הרגשות הכואבים

פרידה מלווה בדרך כלל ברגשות שליליים עוצמתיים הכוללים בין היתר עצב, כעס, בלבול, קנאה, פחד, חרטה וטינה . אם תנסו להתעלם או להדחיק את הרגשות האלו, אתם עלולים להאריך את זמן ההחלמה או אף להיתקע בתהליך האבל.

זיהוי הרגשות שמתעוררים בתוכנו בתגובה לפרידה, כמו גם האפשרות לחוות את הרגשות האלו בכל עוצמתם מבלי לפחד, הם הבסיס להתמודדות בריאה. אי אפשר לברוח בהצלחה מלהרגיש את כאב הפרידה.

התגובה הרגשית לפרידה לרוב מאופיינת במספר שלבים: הלם/הכחשה, משא ומתן, כעס, דיכאון ולבסוף השלמה וקבלה של הפרידה.

למרות שהרבה פעמים העצב והצער מרגשים בלתי נסבלים, העוצמה פוחתת עם הזמן כאשר מתמודדים בצורה נכונה.

המצבים הבאים נוטים להעצים את גודל הכאב:

  • כאשר לא אנחנו אלו שיזמנו את הפרידה
  • כאשר לא ציפינו לפרידה ולא ראינו רמזים לכך
  • כאשר זו מערכת היחסים הרצינית הראשונה
  • כאשר האקס/ית האדם החבר האמיתי הקרוב היחידי בחיינו
  • כאשר נאלצים לפגוש את האקס/ית במסגרת הלימודים/עבודה
  • כאשר מערכת היחסים גרמה לך להרגיש שלם או שלמה עם עצמך
  • כאשר האקס/ית התחילה לצאת עם מישהו/מישהי חדש/ה מייד לאחר הפרידה
  • כאשר מדמיינים את האקס/ית במערכת יחסים מינית חדשה
  • כאשר מאמינים שהאקס/ית הוא האדם היחידי עבורך בכל העולם

 

לדבר בפתיחות על הרגשות

ככל שמדברים יותר עם חברים ו/או עם בני משפחה על הרגשות שלנו זה עוזר לעבד את ולנהל את הרגשות. כשאנחנו משוחחים בקול רם על הקשר ועל הפרידה אנחנו מצליחים להגיע לתובנות ולהסתכלות חדשה על הפרידה והסיבות שהובילו אליה. חשוב מאד לא להסתגר ולהימנע מאנשים שיכולים לתת תמיכה נפשית. במידה ו חסרה מערכת תמיכה, כדאי לשקול פניה לאיש מקצוע שיכול לסייע בתקופה הקשה, כדי לא לעבור אותה לבד.

לכתוב את המחשבות ואת הרגשות

כתיבה היא כלי טיפולי מובהק. הכתיבה עוזרת לשחרר את הכאב ולסדר את המחשבות. לא תמיד יש עם מי לדבר ברגעים קשים, וכתיבה במחברת, במחשב או אפילו בבלוג אינטרנטי יכולה מאד לעזור.

 

ההבנה שפרידות הן חלק בלתי נמנע מעולם הדייטים ומערכות יחסים

כשיוצאים לדייטים במטרה להכיר אדם לזוגיות ארוכת טווח, חייבים להחזיק בראש את הידיעה שתהליך החיפוש אחר בן הזוג האידאלי כרוך בניסיונות של קשר ולכן מרבית האנשים נכנסים ויוצאים מקשרים עד שמכירים את האדם המתאים. העמדה הזאת של להכיר בכך שלא כל הקשרים מחזיקים לאורך זמן ביחד אם הצורך לתת הזדמנות אמיתית לקשר ולהתמסר אליו יוצרת הרבה פעמים את האמביוולנטיות שיש לרבים בתחילת זוגיות ויש צורך ללמוד לחיות עם הרגשות המעורבים בתחילת כל קשר. קשה לתת אמון בבן זוג ולדעת בו זמנית שייתכן ותהיה פרידה בהמשך, אך אין ברירה אלא ללמוד להשלים עם המצב.

 

אל תאשימו את עצמכם בפרידה

כשמשהו רע קורה, ישנה נטייה לחפש אשמים. להאשים את עצמך בפרידה זה אמנם התנהגות טבעית אך חשוב לזכור שחלק גדול מהכאב של פרידה נובע מלקיחת אשמה על האובדן וחרטה על בחירות שנעשו בזמן מערכת היחסים.

יותר נכון לראות את סיום היחסים כתוצאה של צרכים שלא יכולים לקבל מענה בקשר וחוסר התאמה של שני אנשים שאינה אשמתו של אף צד.

מערכת יחסים מושתת על היכולת של כל אחד לתת מענה לצרכים הרגשיים של השני ולא תמיד קל לתקשר ולקבל את מה שאנחנו זקוקים לו מהשני. אף אחד לא נכנס לקשר מתוך כוונה להכשיל את הקשר או לפגוע בשני. לכל אחד יש מגבלות וחסרונות ולעתים הביחד של שני אנשים פשוט לא עובד.

 

אל תזניחו את עצמכם

 

בזמן פרידה יש נטיה לוותר על צרכים בסיסיים כגון אוכל בריא ושינה מספקת.  במצב של דיכאון ומצב רוח ירוד ברור שאין חשק להכין אוכל ולעשות פעילות גופנית אך חשוב מאד לעשות מאמץ לדאוג למספיק שעות שינה. חוסר בשעות שינה מחריף דיכאון וחרדה. לעומת זאת פעילות גופנית משחררת אנדורפינים במוח ומשפרת את מצב הרוח.

 

תחזרו לשגרה

שגרה נותנת תחושה של יציבות ונורמליות בזמן שהחיים בזמן פרידה מוציאים מאיזון רגשי, ולכן מומלץ  להמשיך בשגרת עבודה, לימודים, שינה, פעילות ספורטיבית או כל הרגל אחר. מומלץ לצאת מהבית ולהפגש עם חברים ככל שניתן ובהתאם לנסיבות החיים החדשות.

 

תפנקו את עצמכם

מגיע לכם להתפנק באופן כללי, אך לבטח אחרי פרידה זה זמן מתאים. חשוב לעשות מאמץ אקטיבי להרגיש יותר טוב. לכל אחד יש פעילות או חוויה שגורמת להנאה. דוגמאות להנאות: להפגש עם חברים, לאכול במסעדה טובה, לטבול באמבטיה חמה, לקבל עיסוי, לצאת לחופשה, לקנות בגדים וכיו"ב.

 

אל תאבדו אמון באנשים או מערכות יחסים

פרידה לעיתים רבות גורמת לפגיעה באמון במערכות יחסים ומערערת את היכולת לתת שוב אמון בגברים/נשים.

מבחינה פסיכולוגית מדובר במנגנון הגנה של "הכללה" שבו אדם שנפגע בקשר נמנע מליצור קשר חדש כי מאמין ששוב יפגע. אמונה זו לא מאפשרת הזדמנויות לפתח מערכת יחסים טובה יותר בעתיד.ככל שתצאו ליותר דייטים, יש סיכוי גבוה יותר לפגוש את האדם המתאים לכם.

 

אל תחזיקו בתקווה שתחזרו להיות ביחד

כל עוד קיימת בכם התקווה שיגיע יום  ותחזרו להיות זוג, לא תצליחו להמשיך הלאה ולהשתקם מהפרידה. היכולת להפרד רגשית מותנית בלשחרר את האמונה הזו ולהפסיק לחכות לטלפון או הודעה מהאקס/ית. מצבים בהם מתחננים מהאקס לחזור לקשר או מאיימים בפגיעה עצמית, לא רק שלא יובילו לחזרה אלא רק יחריפו את המצוקה שלכם ו יגרמו לכם להיראות נואשים. התנהגות כזו תגרום לכם לפגיעה בערך העצמי ותזיק לטווח הארוך.

 

אל תנסו לשמור על קשר חברי עם האקס/ית ואל תראו בו או בה מקור תמיכה

קשה מאד להתגבר על פרידה כששומרים על קשר עם האקס/ית וכשרואים אותו או אותה. לפחות בשלב ראשון עדיף להימנע מכך. לאחר תקופה שבה התחזקתם מבחינה נפשית אם קיים רצון הדדי לכך, ניתן לבדוק איך אתם מרגישים בנושא ולבחור את הדרך הנכונה לכם.

 

בדקו מה אתם יכולים ללמוד ממערכת היחסים שהסתיימה

מכל מערכת יחסים שמסתיימת ניתן ללמוד ולהסיק מסקנות כדי לשפר ולשנות דפוסים בשביל המערכת היחסים הבאה.

 

תרשמו לעצמכם את היתרונות של הלבד ותזכרו שיש לכם את היכולת לחיות לבד

גם אם לא אתם בחרתם בפרידה, והלבד נכפה עליכם תזכרו שיש גם יתרונות למצב החדש.

בנוסף תזכרו שהסתדרתם לבד לפני שנכנסתם למערכת היחסים ולכן גם תוכלו להסתדר שוב.

 

סימנים לכך שאתם זקוקים לעזרה מקצועית :

אם אתם מנסים להקל על הכאב הנפשי בדרך התמודדות לא בריאה כגון דרך שתיית אלכוהול מרובה, שימוש בסמים, פגיעה עצמית, אכילת יתר או מחשבות על נקמה  כדאי שתשקלו פניה לטיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה).

עצב, דיכדוך ודיכאון הם תגובות נורמליות לפרידה אך עם העצב או הדיכאון נמשכים זמן רב או אם מתעוררים בכם מחשבות על פגיעה עצמית או על מוות חשוב לפנות לעזרה באופן מיידי. במקרה חרום ניתן  לפנות אפילו לחדר מיון של כל בית חולים שם ניתן לקבל עזרה ראשונה נפשית.

אם עבר הרבה מאד זמן מאז הפרידה ואתם לא מסוגלים להביא את עצמכם לצאת לדייטים ולהכיר אנשים חדשים ייתכן ואתם תקועים בתהליך הפרידה . בתהליך של טיפול מקצועי אצל פסיכותרפיסטית או פסיכולוגית, ניתן לתת מקום לתהליך נפשי שיעזור לצאת מהתקיעות ויאפשר לעבד את מערכת היחסים ואת הפרידה .בנוסף, טיפול יעזור להתחזק ולהגיע מוכן יותר למערכת יחסים חדשה.

 

סיון מדר MSW, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית בכירה.

מקבלת מטופלים מכל אזור המרכז בקליניקה בהרצליה/רמת השרון

טלפון ליצירת קשר: 054-4479485

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>