כיצד להגיב נכון כשאדם שאנחנו אוהבים סובל מחרדה

כיצד להגיב כשאדם שאנחנו אוהבים סובל מחרדה? **

חרדה היא הרגשה של אימה, כאילו העולם עומד להתמוטט. לפעמים החרדה מתבטאת במחשבות חוזרות ונשנות על משהו מאד רע שהולך לקרות או יכולה להתבטא במחנק בגרון, כאבים בחזה, הזעה ורעד. חרדה היא גם פחד למות, להשתגע, להתעלף או לאבד שליטה.

מאד קשה להיות בסביבתו של אדם שסובל מחרדה כי המצב הזה מעורר אצל הסובבים חוסר אונים.

חרדה יכולה להיות גם פחדים עמוקים מאנשים, ממקומות או מפעולות יום יומיות.

חרדה היא אוסף של רגשות קשים, תחושות גופניות מאיימות ומחשבות מפחידות. לפעמים קשה לסובבים להבין שהחרדה היא אמיתית לגמרי, גם אם הפחדים נראים חסרי הגיון.

כשבני משפחה או חברים נפגשים עם החרדה, הנטייה הראשונה שלהם היא לנסות "לתקן" או "לפתור את הבעיה": להרגיע, לנחם ולנסות לשכנע ש"הכל בסדר"  וש"אין טעם לפחד". בני משפחה ינסו לעשות הכל כדי ש"יצא מ זה" וש"יקח עצמו בידיים". הניסיונות האלו נובעים מתוך רצון אמיתי לסייע ומבוססים על האינטואיציה וגישה לחיים. למעשה זה מאד הגיוני לרצות לעודד ולתמוך ולהקל על האדם שאתה אוהב.

למרות הרצון הטוב, הניסיון לפתור את בעית החרדה ולתקן אותה לא רק שאינם עוזרים הם לרוב מחמירים אותה. אי אפשר לתקן חרדה ואי אפשר להעלים אותה עבור מישהו אחר!

ההרגעה והעידוד יכולים לעזור לכמה רגעים בלבד והניסיונות להכריח בן אדם לצאת מהמצב גם כן חסרי תועלת ואין טעם לצעוק או לאיים עליו.

מה כן כדאי לעשות:

לתמוך במקום להרגיע

כדאי לומר מילים פשוטות וברורות שמראות עד כמה אתה רוצה לעזור ועד כמה הוא חשוב לך. לדוגמא: "אתה חשוב לי", "אני לא אנטוש אותך" "אני פה לעזור" ומילים שאתה יכול לעמוד מאחוריהן כגון: " אני מאמין שאתה תצא מזה", "אנחנו יחד בהתמודדות הזאת" או " אני מאמין בך".

אפשר גם להראות את התמיכה דרך השמת יד על הכתף, חיוך או הנהון.

להימנע ממילים מזיקות

"אני מבינה מה אתה מרגיש" או "אני יודעת כמה זה קשה" רק מרגיזים את האדם שמולך מכיון שלעולם אי אפשר באמת  להבין עד הסוף מה מישהו אחר מרגיש בזמן חרדה.

"בטוח יהיה בסדר" – הבטחות חסרי כיסוי רק מחימירים את המצב כי לא ניתן באמת להבטיח שתמיד יהיה בסדר.

לשתף בכמה ההתנהגות שלו מכבידה ומעצבנת וכמה אתה מרגיש רע בגללו – רק גורמת לו להרגיש אשם ומבוייש ולא מועילה.

הסברים על למה החרדה לא הגיונית גם כן לא מועילים ורק מתסכלים.

לגלות יציבות וחוזק ולא לשתף פעולה עם התנהגויות של חרדה

כל מעשה שמטרתו לחסוך למי שיקר לכם את ההתמודדות עם החרדה שלו מזיקה לו. להתנדב לדבר עם אנשים במקומו, לעשות עבורו שליחויות, להישאר בבית כדי שלא יאלץ ךלהישאר לבד או לנקות עבורו חפצים "מזוהמים"

אל תשתפו פעולה עם הבקשות שלו שנובעות מהחרדה שלו.

להימנע מלנהל שיחות "חופרות" על החרדה

דיבור רב על החרדה הוא בעצם סוג של "חיזוק חיובי" עבורה. עדיף לשוחח עם היקר עלייך על כל דבר פרט לחרדה. לפעמים כדאי פשוט לא לדבר.

 

**הטקסט עובד מתוך פרק 9 בספר "להפחיד את הפחד"  של ד"ר ניר עישר ועופרה מירון -ליכטר, מדריך לטיפול עצמי בחרדה ומומלץ למי שמתעניין בנושא של טיפול עצמי בחרדה

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>