תחושת הבדידות

קצת על בדידות

" לא טוב היות האדם לבדו…." (בראשית) אבל הוא לבדו בין כה וכה….

ע"פ הגישה של האקזיסטנציאליזם, הקיום האנושי הוא בודד. בסופו של כל יום, אנחנו בעצם לבד, עם עצמנו. כולנו. האם מישהו באמת יכול להבין את המשמעות של הקיום שלנו, לחוות את החוויות שלנו באופן זהה לחוויה שלנו במדויק? האם מישהו יכול להבין את האושר או את הצער שלנו?

אנחנו יכולים להביע את עצמנו במילים, במוסיקה, בציור, בניסיון לתקשר החוצה את הרגשות שלנו, אך האחרים יכולים רק להשתדל להבין אותנו

בדידות בזוגיות

מנקודת המבט הסובייקטיבית שלהם. למעשה כל בני האדם סובלים אם ככה מבדידות קיומית.
חשוב להבחין בין תחושת בדידות לתחושה של להיות לבד. להיות לבד משמעותו להיות עם עצמך. ניתן להרגיש בדידות כשנמצאים לבד, וניתן להיות לבד ולא להרגיש בדידות בכלל. הלבד הוא מצב פיזי שבו אתה נמצא פיזית ללא אדם נוסף לידך, בעוד שהבדידות אינה קשורה במספר האנשים שסובבים אותך. ניתן גם להרגיש בדידות בזוגיות גם כששייכים לתא משפחתי ונמצאים פיזית ביחד.

ישנם שמאמינים שבדידות היא תוצאה של הפער בין מספר החברים שקיימים בפועל לבין מספר החברים הרצוי, ויש שטוענים שהבדידות היא תוצאה של הפער בין רמת הקרבה והאיכות של הקשרים שיש לבין רמת הקרבה בפועל.
אנשים שסובלים מביישנות ומבטחון עצמי נמוך יכולים להרגיש בודדים בקלות רבה יותר, שכן היכולת ליצור קשרים נפגמת כאשר מרגישים תחושות של חוסר ערך או כאשר מפחדים מדחייה.

לבני האדם צורך בסיסי בהרגשת שייכות והשתייכות לקבוצת אחרים, במיוחד צורך להשתייך למקום שבו נרגיש אהובים. כאשר הצורך הזה לא מתמלא תחושת הבדידות גוברת. יחד עם זאת, היכולת להיות לבד עם עצמנו היא יכולת חשובה, וכאשר היכולת הזו נפגמת אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מוכנים לוותר על עצמנו למען אחרים.
בעזרת טיפול פסיכולוגי ניתן ללמוד להתמודד עם תחושות הבדידות והלבד וללמוד להיות לבד עם עצמנו מבלי להרגיש חרדה. ניתן להכיר את הצרכים שלנו בקשר ולהבין למה אנחנו לא מצליחים ליצור קשרים מספקים שיכולים להקל על תחושות הבדידות.

מוות של בן או בת זוג, פרידות וגירושין הם ארועים שמביאים לא פעם לתחושות בדידות קשה.
למרות שהבדידות היא מצב קיומי, מי שחווה אותה יכול להרגיש שהבדידות היא בלתי נסבלת ומרה ולכן הרבה פעמים בדידות גורמת לדיכאון.

סמפטומים שמחייבים פניה לטיפול באופן דחוף:

  • מחשבות חוזרות שעוסקות במצבך הבודד
  • קשיי שינה וקושי לחזור לישון לאחר שמתעוררים באמצע הלילה
  • מחשבות על מוות
  • אבדן תיאבון
  • מחשבות על אנשים שנפטרו
  • הרגשה של בדידות בזוגיות

 

ככל שאנו משתפים יותר אנשים בבעיותינו, כך יותר קל להתמודד עם הקשיים שלנו. חברים ומשפחה יכולים להוות מקור תמיכה חשוב, אך לעיתים פחות נוח לדבר עם בני משפחה, או שמספר החברים שיש לנו מצומצם ואינו עונה על הצורך במגוון דעות ותמיכה. כאשר חסרה לנו תמיכה בסביבה הקרובה, קיימת אפשרות להיעזר במקורות תמיכה וירטואליים. השתתפות בפורומים באינטרנט, או הצטרפות לרשת חברתית שבה ניתן לכתוב בלוג ולקבל מגוון תגובות מקוראים אחרים, היא אפשרות מומלצת ונגישה לכל אחד. הזמינות של החברים הוירטואליים היא יתרון במקרה וזקוקים ל"אוזן קשבת" ולא ניתן לדבר עם חברים במציאות.

רוב האנשים שפונים לטיפול פסיכולוגי מדווחים על ירידה בתחושת הבדידות. עובדה זו אינה מפתיעה, שכן האפשרות לדבר על הרגשות והבעיות במקום בטוח, מכיל ומקבל, נותנת מענה לצורך אנושי טבעי.
מטופלים רבים מביעים חשש מפני האפשרות שיהפכו תלותיים בפסיכולוג או בפסיכולוגית. החשש הזה מאד טבעי, שכן אף אחד לא רוצה "להתמכר" לטיפול פסיכולוגי. מטרת הפסיכותרפיה היא לעזור למטופלים לפתח קשרים מספקים מחוץ לחדר הטיפול, במציאות שבה חיים ולא להביא לתלות במטפל. יחד עם זאת, תלות זמנית במטפל היא לא דבר מגונה, שכן לעיתים התלות הזמנית במטפל היא שמאפשרת את הצמיחה וגדילה של המטופל.

 

אולי תעניין אותך קריאה נוספת על:

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>