טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעת חרדה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שמוכר גם כ-CBT, ראשי תיבות של הביטוי Cognitive Behavioral Therapy – כשמו כן הוא, טיפול פסיכולוגי שמטרתו כפולה: הן שינוי של צורת החשיבה (הפן הקוגניטיבי) והן החלפת דפוסי התנהלות אשר מזיקים למטופלים בהתנהגויות רצויות מבחינתם.

על מה מבוסס טיפול קוגניטיבי ואיך משנים דפוסי חשיבה שגויים?

סיבות שונות גורמות לנו לפרש את המציאות באופן מוטה ומוטעה, כך שבמקרים רבים אנחנו מונעים ע"י מחשבות לא מדויקות ומזיקות לנו ולסביבה. בהתאם, טיפול קוגניטיבי, כלומר שינוי צורת החשיבה, הוא יסוד משמעותי בכל טיפול פסיכולוגי ובפרט ב-CBT.

השלב הראשון בטיפול הקוגניטיבי הוא איתור אותן מחשבות מעוותות, וזאת בעיקר באמצעות שיחה עם המטופל/ת, כשבאופן טבעי לניסיון של הפסיכולוג/ית ישנו תפקיד נכבד בזיהוי מדויק של שגיאות המחשבה.

בשלב הבא מסייעים אנשי המקצוע למטופלים להבין כי מה שהם חווים כמציאות ותופשים כעובדה הוא בסופו של דבר פרשנות שלהם – פרשנות אשר מושפעת במידה בלתי מבוטלת מחוויות עבר, פחדים, אמונות חוסמות ועוד הטיות.

השלב השלישי הוא החלפת הפרשנות וניסיון לאמץ מבט שונה אל ההתרחשויות בחיים.

כך לדוגמה אדם הסובל מחרדה חברתית עלול לחשוב שאם מישהי שהוא כלל לא מכיר חייכה לעצמה  כשעברה לידו ברחוב, זה בגללו. הוא יתחיל לחפש מה "לא בסדר" אצלו: הלבוש, התסרוקת, צורת ההליכה, מבנה הגוף באופן כללי – במקרים מסוימים אותו אדם אף יחזור הביתה כדי לא להמשיך להיות מושא ללעג, למרות שכמובן שיכולות להיות אינספור סיבות אחרות לחיוך של אותה עוברת אורח. בהתאם, מרכיב מרכזי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי במקרה של אותו אדם יהיה שינוי דפוס החשיבה לפיו משהו בו גורר תגובות לעג מצד החברה.

לאחר שמושגת ההבנה כי המחשבות השגויות יוצרות גם מצב רגשי שלילי שמוביל להתנהלות שפוגעת בהם, קל יותר למטופלים לבער מתוכם דפוסי התנהגות לא נכונים עבורם.

איך בנוי הטיפול ההתנהגותי?

טיפול התנהגותי, שנקרא גם טיפול ביהביוריסטי, מאפשר לחזק דפוסי התנהגות רצויים ולצמצם את תדירות הופעתם של אלה המזיקים והמיותרים.

הבסיס לטיפול ההתנהגותי הוא שני עקרונות היסוד של הפסיכולוגיה הביהביוריסטית: התניה קלאסית – תהליך שבו למידה גורמת לאדם לתגובה רפלקסיבית ביחס לגירוי מסוים (שקודם ללמידה לא השפיע על האדם); והתניה אופרנטית – תהליך שבו משתכללת התנהגות מסוימת בעקבות חיזוקים, שליליים או חיוביים, שהאדם מקבל עבור פעולות ספציפיות.

לעתים מקבלים המטופלים "שיעורי בית" – מטלות שעליהם לבצע בין מפגש למפגש בסביבתם הטבעית, וזאת על-מנת להטמיע טוב יותר הן את השינויים בחשיבה והן את דפוסי ההתנהגות החדשים.

דוגמה לטיפול התנהגותי במסגרת CBT היא תהליך שנקרא הקהיה שיטתית, אשר מיועד בעיקר להפגת חרדות: בתהליך זה מצוידים המטופלים בכלים המאפשרים להם להתמודד עם חרדה ספציפית, ולאחר מכן הם נחשפים בהדרגתיות למצבים שמעוררים את החרדה – וכך תחושת החרדה פוחתת בהדרגה עד שנעלמת כליל.

באילו מקרים ניתן לטפל ב-CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא כלי אפקטיבי במקרים של חרדות שונות – חרדת בחינות, חרדה חברתית, פחד קהל וכו'. במקרים אלה ניתן להגיע להצלחות מרשימות בעזרת CBT, וזאת הודות לאפשרות להתמקד בחרדה הספציפית וכאמור מתן הכלים הפרקטיים שמאפשרים למטופלים לתפקד טוב יותר כשהם נתקלים בגורם החרדה. בין הכלים: תרגולי נשימות, הרפיה, תרגילי חשיבה ועוד.

בנוסף CBT נמצא כיעיל במקרים של PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומתית), דיכאון, OCD (הפרעה טורדנית כפייתית, שבאה לידי ביטוי במחשבות טורדניות ופעולות כפייתיות), התקפי זעם, הפרעות אכילה וקשיים במערכות יחסים.

המאפיינים העיקריים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

CBT הוא טיפול אפקטיבי מאוד, ובפרט כשהוא מבוצע באופן מקצועי ע"י פסיכולוגים מנוסים, וזאת בזכות מספר יתרונות משמעותיים:

* השילוב בין הפן הקוגניטיבי לפן ההתנהגותי מבטיח הן טיפול בשורשי המצוקה כמו גם בסימפטומים שלה.

* המטופלים זוכים לכלים פרקטיים שמאפשרים התמודדות טובה יותר עם מצבים שעלולים ליצור התנהגות מזיקה.

* הטיפול ממוקד מטרה ומותאם לבעיה ספציפית איתה מתמודד/ת המטופל/ת.

* ניתן להגיע לשיפור משמעותי תוך זמן קצר יחסית – 3 חודשים עד חצי שנה.

יחד עם זאת חשוב להדגיש כי ישנן מצוקות שעבורן טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינו אפקטיבי. בנוסף, CBT מחייב שיתוף פעולה ברמה גבוהה מצד המטופלים, ולא כולם מסוגלים לכך.

בהתאם ההמלצה היא לפנות לפסיכולוגית אשר הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הוא חלק מארגז הכלים שלה לצד אופציות אחרות, ואשר יודעת מתי כדאי להשתמש ב-CBT, ואיך, בדרך לשיפור משמעותי ויציב בחיי כל מטופל ומטופלת.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>