אכילה רגשית

קצת על אכילה רגשית

קצת על אכילה רגשית 

אכילה רגשית היא דפוס התנהגות שחוזר על עצמו שוב ושוב ללא שליטה. אכילה רגשית היא אכילה שנובעת מרצון להרגיע רגש שלא נעים להרגיש אותו. זאת בניגוד לאכילה שנובעת מתחושת רעב של הגוף. אכילה רגשית בדרך כלל קשורה באכילת מזון עתיר פחממות, שומנים /או סוכרים. אכילה רגשית היא קשורה בין היתר למשקל יתר, הפרעות אכילה, דיכאון, מחלות כרוניות כגון סוכרת וכיו"ב.

 

אכילה רגשית ומתח נפשי

בזמן סכנה או איום הגוף שלנו מפריש חומרים כימיים בגוף שמעכבים את תחושות הרעב. זוהי אחת הסיבות שחלק מהאנשים שנמצאים במתח או חרדה שוכחים לאכול ויורדים במשקל. יחד עם זאת יש אנשים שאצלם הגוף לא מייצר מנגנון דיכוי רעב בזמן לחץ ואף יוצר מנגנון הפוך שבו האכילה מתגברת בתגובה ללחץ נפשי.

הקשר בין אכילה רגשית ללחץ נפשי מוסבר בכמה דרכים.

אכילה כאמצעי בריחה – ישנם אנשים שאוכלים בצורה כפייתית כדרך לברוח ולהסיח את הדעת ממצב מודעות שגורם לכאב נפשי. במצבי מתח נפשי, ניתן להסיט את תשומת הלב מהרגש הפנימי למשהו חיצוני כמו אכילה. אנשים רבים מתארים את התקפי האכילה שלהם כמצב טראנס שבו הם חופשיים מהסבל שלהם.

אכילה כאמצעי פיצוי ונחמה- כששואלים אנשים איך היו מרגיעים אותם כשהיו ילדים, הרבה מהם מדווחים על כך שאוכל (במיוחד משהו מתוק) היה ניתן להם כשהיו במצוקה רגשית או כשבכו. הקישור בין אוכל והרגעה הוא

קישור שנבנה במוח הרבה פעמים כבר מהינקות, ולכן לא מפליא שהרבה אנשים מבוגרים פונים לאוכל מתוק כמשהו חיצוני שיכול להרגיע כאשר חווים רגש שלילי.

אכילה מתוך בלבול בין תחושות רעב לרגשות שליליים כגון עצב, פחד או בדידות – ישנם אנשים שמתבלבלים בין תחושות לחץ לתחושות רעב ולכן אוכלים יותר מידי.

 

אכילה כתרופה מרגיעה

כאשר אנחנו מוצפים ברגש חזק אנחנו מנסים לוסת אותו כדי להקטין את העוצמה שלו. למשל, אדם שנכשל במבחן נהיגה ינסה למצוא פתרונות להקטין את האכזבה. ניתן לסווג את התגובות האפשריות לאכזבה לתגובות ממוקדות פתרון ותגובות מממוקדות רגש.התמודדות ממוקדת פתרון תהיה לקחת שיעורי נהיגה נוספים או לבדוק כיצד ניתן להקטין את החרדה באמצעות תרגילי הרפיה. תגובה ממוקדת רגש מנסה להקטין את עוצמת הרגש של האכזבה והיא עשויה להיות לצאת לבלות עם חברים (הסחת דעת), לישון (בריחה), שימוש בחומרים כימיים כגון אלכוהול או סמים (תרופה עצמית), אכילה של מתוקים (אכילה רגשית). אכילה רגשית היא אחת האופציות של התמודדות. האכילה כמובן שאינה פותרת את הכאב הנפשי (אכזבה) אך היא משכיחה לזמן קצר את הרגש הלא נעים. אכילה באופן לא מודע היא זיכרון שחרוט היטב במוח עוד מהינקות, שכן האופן בו מרגיעים תינוקות בוכים היא הרבה פעמים עלידי אכילה (בקבוק או הנקה). האכילה בינקות בדרך כלל נעשית כשמחזיקים את התינוק על הידיים והחוויה המוקדמת הזו הרבה פעמים מהווה את הבסיס להתניה בין אוכל והרגעה.

 

האם לאכול בשביל הכיף זו אכילה רגשית?

בתרבות המודרנית, אוכל הוא גם אמצעי לקירוב לבבות ולהנאה. אנחנו לא אוכלים רק בשביל לא לרעוב אלא גם כבילוי חברתי והנאה. חוגגים ארועים דרך האוכל, אוכלים בישיבות צוות , אוכלים כשיוצאים לבלות ואוכלים כשמארחים אנשים בבית שלנו. רוב האנשים אוכלים למעשה יותר מאשר הגוף דורש מבחינה ביולוגית. ההבדל בין אכילת יתר סטנדרטית שנובעת משפע ומהרגלים של התרבות (כגון נשנוש מול צפיה בטלויזיה בשעות הערב) לבין אכילה רגשית היא מידת השליטה שיש לאדם על הכמות שאוכל, והמניע לאכילה.

כאשר ניתן לשלוט בכמות האוכל ולדחות סיפוקים כמו במקרה של אדם שרוצה לרדת במשקל ולכן מוותר על מתוקים, או כאשר אדם שוקל כמה אוכל לשים על הצלחת ומה לשים על הצלחת כשנמצא מול שולחן עמוס כל טוב ומוותר על חלק מהאפשרויות מתוך מחשבה על אכילה נכונה ובריאה אזיי גם אותו אדם לפעמים אוכל  מתוך נשנוש או הנאה בלבד, הוא אינו סובל מאכילה רגשית.

כאשר המניע לאכילה קשור במצב רגשי ולא ניתן לשלוט בכמויות וכאשר לא ניתן לעצור ולשקול האם נכון לאכול באותו רגע, אזיי קרוב לוודאי שאכילת יתר תהיה רגשית.

לאנשים עם שליטה עצמית גבוהה יהיה יותר קל לדחות סיפוקים מידיים מאשר אנשים עם שליטה עצמית נמוכה. כאשר רוצים לרדת במשקל חשוב לפתח מיומנות של שליטה עצמית כדי לא להתפתות לסיפוקים מידיים שיש באוכל שנגיש במיידי אך פוגע במטרה ארוכת הטווח של לרדת במשקל.

המחקר בנושא אכילה רגשית מצביע על כך שכאשר הצרכים הבסיסיים מסופקים בני אדם לא נוטים לאכילה רגשית בעוד כאשר ישנו חסך רגשי והיעדר סיפוק צרכים בסיסיים בני אדם יפתחו אכילה רגשית. הצרכים הבסיסיים הם צרכים של הערכה עצמית, שייכות, בטחון וקבלה חברתית. אנשים עם מחסור בצרכים אלו סובלים הרבה פעמים מבדידות, חוסר אונים והערכה עצמית נמוכה וכאשר בנוסף לכך סובלים גם מקושי בשליטה עצמית הסיכוי לאכילה רגשית עולה.

טיפול פסיכולוגי באכילה רגשית

סבלנות והתמדה, שליטה ודחיית סיפוקים מידיים הם המפתח להצלחה בירידה במשקל. אנשים שסובלים מהשמנה ומאכילה רגשית בדרך כלל חסרים את המיומינויות לשליטה עצמית ודחיית סיפוקים. במקרים רבים אנשים עם שליטה עצמית נמוכה מרגישים אשמים ומתוסכלים מכך שלא מצליחים לשלוט בדחפים שלהם ובכך שהם חסרי יכולת לרדת במשקל ולטפל בעצמם.

תכניות הרזיה שמלמדות מה לאכול וכמה לאכול לא מצליחות לעזור במקרים של אכילה רגשית מכיוון שלא מתייחסות למצוקה הרגשית שמאחורי האכילה ולכן הדיאטה נכשלת שוב ושוב.

טיפול פסיכולוגי באכילה רגשית מלמד כיצד ניתן לשלוט בדחפים ולדחות סיפוקים. תכניות הרזיה מתמקדות בהרגלי האכילה אך לא בצרכים הרגשיים של האדם. בטיפול פסיכולוגי שמתמקד באכילה רגשית ניתן לזהות ולהבין מהם הצרכים הרגשיים שאינם מקבלים מענה בחייו של המטופל או המטופלת ולעזור למצוא את הדרך לספק את הצרכים הללו שלא דרך האוכל. במקרים רבים אכילה רגשית נובעת גם מחסכים רגשיים עמוקים וטיפול פסיכולוגי מאפשר עבודה על תכנים אלו.

הטיפול באכילה רגשית משלב טיפול קוגנטיבי התנהגותי, מיינדפולנס וטיפול פסיכודינמי.

סיון מדר MSW,  פסיכותרפיסטית קלינית בהרצליה (על גבול רמת השרון). מקבלת מטופלים מכל אזור המרכז.

 

אולי יעניין אותך לקרוא על טיפול בחרדה

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>