התמודדות עם דיכאון לאחר לידה

דיכאון אחרי לידה

לידה היא חוויה רבת עוצמה. הרגע שבו מגיח לאוויר העולם יצור זעיר שהוא גם אדם שלם תמיד מרגש את ההורים הטריים (גם כשמדובר בילד שני או שישי) ומהווה סיבה למסיבה. אבל לפעמים המסיבה נגמרת והציפייה מתחלפת ברגשות כואבים במיוחד שעלולים אף להתפתח לכדי דיכאון.

דיכאון אחרי לידה הוא מצוקה נפוצה – בין 10 ל-15% מהאימהות סובלות ממנה – אבל כמובן שבמקרה זה צרת רבות היא לא חצי נחמה ואפילו לא פרומיל נחמה.

כיצד ניתן להבחין בין דכדוך לבין דיכאון?

חלק גדול מהאימהות חוות דכדוך מסוים לאחר הלידה. הסיבה העיקרית לכך היא שינויים הורמונליים משמעותיים, שמשפיעים על הגוף ועל כן גם על הנפש, החל מהיום השלישי שלאחר הלידה ובמשך כשבוע.

אל חוסר האיזון ההורמונלי חוברת "נפילת המתח" הטבעית שלאחר שיא הריגוש בחדר הלידה, והתוצאה: רגישות יתר, בלבול מסוים, תיאבון ירוד, דאגנות, כעס ובאופן כללי מצב רוח שפוף, "בייבי בלוז" – שברוב המקרים חולף מעצמו כשהגוף חוזר לאיזון הורמונלי, תוך 10 ימים עד שבועיים.

אבל גם לאחר מכן, מהווה גידול התינוק אתגר שלא תמיד קל להתמודד איתו לבד, ולפעמים גם לא בעזרת הסביבה הקרובה.

ראשית, השינויים ההכרחיים באורח החיים: פחות שעות שינה, היעדר שנת לילה רציפה, הזמן הרב והאנרגיות שמוקדשים לטיפול האינטנסיבי בנפש הרכה ובכל הצרכים הפיזיים שלה והקושי למצוא משאבים לפעילויות חיוניות אחרות (עם הילדים הגדולים יותר, העדיין קטנים בעצמם בלא מעט מקרים, עם בן הזוג, אינטראקציות חברתיות, תחזוקת הבית וכמובן פעילויות של האישה למען עצמה).

הצטרפות תינוק למשפחה גם מעוררת אצל האם לא מעט שאלות, שעלולות להפוך לחרדות: האם אני אמא טובה? זה בסדר שאני מקדישה זמן גם לעצמי? האם התינוק מקבל את כל מה שהוא צריך? מה יהיה עם הקריירה שלי? למה אני לא נהנית מהאימהות כמו כולן?

עוד תופעה רווחת היא רגש שלילי טבעי – למשל תסכול עקב חוסר זמן פנוי או בגלל תחושת אובדן זהות – שמייצר כדור שלג: האם כועסת על עצמה שהיא לא "מסורה מספיק" לתינוק, והכעס מגביר את תחושת האשמה ופוגע עוד יותר בהערכה העצמית.

גורמים אפשריים נוספים לקושי שעלול להפוך לדיכאון לאחר לידה הם גיל צעיר (ולכן חוסר בשלות מסוים), פרפקציוניזם (ועל כן ביקורת עצמית מוגזמת לעתים) או לחילופין דימוי עצמי נמוך, נטייה לדיכאון או חרדות (ובפרט אם היו כאלה במהלך ההריון), לידה טראומתית, זוגיות לא יציבה ולא תומכת מספיק, לחצים כלכליים ועוד.

כל אלה מובילים לשורה של תסמינים אפשריים:

* קושי להירדם או הפרעות בשינה

* שינויים בתיאבון (חוסר תיאבון או אכילה מופרזת)

* קשיים בריכוז

* אובדן ההנאה מפעילויות שקודם לכן סיפקו נחת ושמחה

* אובדן עניין בטיפוח עצמי שבא לידי ביטוי בעיקר במראה מוזנח

* תחושות בושה ואשמה

ובמקרים שבהם יש קושי רב, הולך וגובר:

* עצב וסבל עמוקים (שעשויים לבוא לידי ביטוי בבכי תכוף, ולהעצים את הבושה והאשמה)

* אפתיה כלפי התינוק (והסביבה באופן כללי) ו/או פחד להישאר איתו לבד

* חוסר תפקוד

* מחשבות אובדניות או מחשבות על פגיעה בתינוק – חשוב להדגיש כי זוהי תופעה נדירה

על-מנת לאבחן במדויק את מצבך ולהבין האם זהו "רק" דכדוך (שגם הוא כמובן פוגם באיכות החיים) או דיכאון של ממש, יש לפנות לייעוץ מקצועי.

בכל מקרה, האינדיקציות העיקריות המעידות על דיכאון אחרי לידה הן מספר הסימפטומים הנ"ל שמאפיינים את חייך, עוצמתם, הופעת אלה החמורים יותר והיותם קבועים (בניגוד ל"בייבי בלוז" שכאמור נעלם מעצמו).

מה חשוב לעשות כשנדלקות נורות אזהרה?

כל סימפטום מהרשימה הנ"ל הוא נורת אזהרה שחשוב להתייחס אליה.

בהקשר זה כדאי לדעת שעל אף שמדובר כאמור בבעיה נפוצה, ולמרות שבשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לסכנות שבדיכאון אחרי הלידה, עדיין לא מעט נשים חוששות מפני התווית של "אמא לא מספיק טובה" שתושם עליהן אם יפנו לטיפול.

גם הכמיהה להיות אמא מעולה לא תמיד מסייעת להתגבר על החשש, ועל כן חשוב מאוד שהסביבה הקרובה – בן זוג, הורים, חברים טובים – תהיה קשובה ורגישה לכל קושי ולכל מאפיין אפשרי של דיכאון לאחר לידה (ובפרט אלה החמורים).

אם נדלקות מספר נורות אזהרה מומלץ בחום להקדים ולפנות לעזרה מקצועית – ככל שמתחילים בטיפול בשלב מוקדם יותר, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים יותר ומהאם, התינוק והמשפחה כולה נחסך סבל מיותר.

איך מטפלים בדיכאון לאחר לידה?

ישנם מצבים בהם דיכאון אחרי לידה מצריך טיפול תרופתי – כדי לעזור לאם במהירות ועל-מנת למנוע נזקים שיהיה קשה לתקן בשלבים מאוחרים יותר. במצבים אלה חובה להתייעץ עם רופא בהקדם וללא עיכובים מיותרים.

בכל מקרה טיפול בדיכאון – כל דיכאון ובפרט כזה שנוצר אחרי לידה – חייב להיות מותאם ספציפית למטופלת, וזאת מפני שכאמור הוא עלול להיגרם בשל מגוון רחב של סיבות ונסיבות.

באופן כללי הדרך להחזיר לאם את האמון בעצמה, את היכולת לתפקד כהלכה ואת השמחה כוללת 3 מרכיבים עיקריים:

* האפשרות שניתנת לאם המדוכאת לדבר על הקושי בגידול התינוק ועל הרגשות שמציפים אותה מסייעת לה להבין שהיא אינה לבד, ושיש מי שיעזור לה לעבור את התקופה הלא פשוטה.

* במסגרת הטיפול הפסיכולוגי זוכה האישה לתמיכה רגשית משמעותית, מבינה טוב יותר את מקורות הדיכאון ומצליחה לראות את הקשיים מנקודת מבט חדשה, פחות נוקשה ויותר אופטימית.

* בנוסף, אשת מקצוע מנוסה תספק לאם שסובלת מדיכאון אחרי לידה גם עצות פרקטיות שיפוגגו לפחות חלק מהדיכאון והתחושות השליליות כבר תוך כדי התהליך – ויקלו על המטופלת להתמודד עם הקושי בדרך לאימהות מעצימה לתינוק ולעצמה.

 

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>