כשמנהל מפחד מהמנכ"ל שלו בחדר הפגישות

כשמנהל סובל מחרדה מהמנכ"ל

ברצוני להדגיש שלמרות שבסיפור לא קיימים פרטים שיכולים להסגיר פרטים אישיים או את זהות האדם שמאחורי הסיפור, קבלתי את אישורו של המנהל לפרסם את תיאור המקרה.

אני רוצה לספר לכם על מטופל מקסים, חכם, מצליח ומוכשר. הוא עובד בחברת היי טק ומתפרנס בכבוד. הוא מנהל בכיר ויש תחתיו לא מעט עובדים.

אחת הבעיות שעלתה בטיפול, היתה החרדה שלו מהמנכ"ל. לפני כל ישיבת הנהלה הוא נכנס למתח, חש חרדה ובזמן הישיבה כמעט ולא דיבר. הישיבה הקבועה של ההנהלה מתקיימת בימי שלישי. כבר ביום שני בערב הוא נכנס לדכדוך, וקם עם אי חשק ללכת לעבודה. בישיבה עצמה, אם עולים נושאים הקשורים אליו ישירות הוא העדיף לתפוס עמדה של ריצוי, ונמנע מעימות או ויכוח עם מנהלים אחרים בישיבה. לאחר הישיבות הוא הרגיש רע עם עצמו. הרגיש שלא עמד על שלו, הרגיש שהוא ויתר ולא השמיע את דעותיו האמתיות לגבי ההתנהלות של החברה בנושאים שלגביהם התקיימה הישיבה.
בנוסף, חש פחד בכל פעם שהמנכ"ל נכנס אליו לחדר, או בכל פעם שהמנכ"ל בקש לשוחח אתו. אנחנו התלוצצנו על כך שסובל מ"פחד מנכ"לים"(כן, מותר גם לחייך בטיפול פסיכולוגי) ודברנו על החוויה הרגשית שהתחוללה בתוכו בזמן הישיבות ובנוכחות המנכ"ל שנתפס כדמות מאיימת ומפחידה.

המטופל שלי, אדם שגדל בבית עם אבא קשה, לא אמפתי, שהרבה לצעוק ולהשרות אווירה של מתח בבית. הוריו דאגו לצרכיו הפיזיים אך לא ידעו לתת מקום לעולם הרגשי של הילדים. כשהייתה בעיה כלשהי בביה"ס או בחיים באופן כללי, הם הגיבו בכעס ותסכול ולכן לא היו כתובת עבורו. חוויה זו כמו עוד חוויות שצבר במשך השנים שמעצבות את האישיות, הפכו אותו לאדם עם בטחון עצמי שמתערער בקלות מול גורמי סמכות, שנמנע מעימותים, ומפחד מכעס. הפחד מאי הסכמה וכעס ניהל אותו ביום יום, הוא צבר כעסים ובסופו של דבר התפוצץ. הפחד מלהתפוצץ ולאבד את ה"אהבה" של השני, שיתק אותו.

בכל מקום עבודה קיימים "הורים" שהם המנהלים, ו"אחים" שהם העמיתים לעבודה. כל אדם שמגיע בבוקר לעבודה, מביא עמו לעבודה את דפוסי ההתקשרות שלו מהבית. גם כשאנחנו יודעים מבחינה רציונלית שהבוס שלנו, הוא לא אבא שלנו או שהבוסית שלנו היא לא אמא שלנו, אנחנו לעיתים מגיבים אליו או אליה באופן רגשי שמשחזר את הדפוס הילדי שלנו. תופעה זו מוכרת, ונקראת בשפה של הפסיכולוגים "העברה". האדם הבוגר מעביר באופן לא מודע את הרגשות שהיו לו בילדות לדמות אחרת בחייו הבוגרים.
אחת המטרות בייעוץ או ליווי פסיכולוגי היא המודעות לתהליכים הפסיכולוגים המתרחשים אצלנו בחיי היום יום שמחבלים לנו בקשרים, וביכולת שלנו להצליח בתפקידים שלנו בעבודה, בבית, בזוגיות, ובהורות. בתפקידי ניהול בכל הרמות, קיימים מצבים רבים בהם המנהל מרגיש קושי עם נושאי סמכות, בין אם זה בתפקידו כמנהל (תפקיד ה"הורה") או בין אם זה מול המנהל שמעליו, לעיתים המנכ"ל או הבעלים של החברה.

אם נחזור למטופל שלי, בישיבות ההנהלה הוא שתק כי פחד שאם יהיו אי הסכמות וירגיש כעס הוא יגיב בצורה לא ראויה, כתוצאה מכך נמנע מלהביע את דעותיו ולאחר מכן חש תסכול. המטופל שלי, ביחסיו עם המנכ"ל, שחזר באופן לא מודע את הקשר שהיה לו עם אביו בילדותו. קשר שבו חווה פחד וחוסר אונים מול דמות אב סמכותי, קשה וחסר כל הבנה לצרכיו הרגשיים.

ההבנה והמודעות למקור של הקושי, היא חלק מפתרון הבעיה הפסיכולוגית, אך היא לא כל הפתרון. הרבה פעמים קל מאד להבין את הסיבות לקשיים, אך יותר קשה להביא לשינוי המיוחל.
במקרה של המטופל שלי, השינוי קרה מהר. כאשר המוטיבציה של המטופל גבוהה וקיים קשר חם ותומך עם הדמות המסייעת, המטופל מאמין ביכולת שלו לשבור את הדפוס הקיים ולהשתנות.

בפגישות דברנו על התכונות של המנכ"ל שהזכירו את אביו של המטופל, ועל החוויות המציאותיות שהיו למטופל שלי עם המנכ"ל. דברנו על השוני המהותי בין המצב המציאותי של ילד חסר אונים לבין המצב המציאותי כאדם בוגר שיכול להשפיע ונמצא בשליטה, שיש לו את הכלים להשפיע, שמקבל הערכה ומשכורת בגלל היכולות שלו, ושנמצא בחברה מרצונו החופשי ויכול לעזוב אם התסריטים הרעים שמדמיין אכן יתממשו, או אם היחסים עם המנכ"ל יהיו בעייתיים ויהיה לו רע בעבודה לאורך זמן. בנוסף, מצאנו מה מאפשר לו להרגיש יותר בטוח בעצמו בזמן ישיבות ובזמן האינטראקציות עם המנכ"ל. לדוגמא, הכנה מנטלית והכנה פרקטית. האפשרות להפוך את הרגשות למילים ואת החוויה לבעלת משמעות חדשה, אפשרה את השינוי ההתנהגותי והרגשי שחל אצל המטופל שלי. המנכ"ל כבר לא נחווה כדמות מפחידה ופוגעת, אלא כבן אדם אנושי שלפעמים מרים את הקול בגלל האישיות שלו והלחצים האובייקטיביים בעולם העבודה העסקי, ולא בגלל שלא מכבד או מעריך את המטופל שלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>